Dieta bogatoresztkowa

608
dieta bogata w błonnik

Czasem nadwaga jest uwarunkowana nieprawidłowym funkcjonowaniem układu pokarmowego. Osoby, które mają problemy z wypróżnianiem, często walczą ze zbędnymi kilogramami. Jak poradzić sobie z zaparciami i odzyskać zgrabną sylwetkę?

U ludzi, którzy cierpią z powodu zatwardzenia, stosunkowo rzadko dochodzi do defekacji. Jeśli pozbywamy się kału co 2 dni, nie mamy powodów do obaw. Z przeprowadzonych badań wynika, że mieścimy się w normie.

Niewłaściwa dieta powodem zaparć

Zaparcia nie zawsze są uwarunkowane problemami ze zdrowiem. Często przytrafiają się ludziom w pełni sił. Za problemy związane z zatwardzeniem odpowiada niewłaściwa dieta. Osoby, które spożywają jasne pieczywo, makarony i wysoko przetworzone produkty, częściej zmagają się z obstrukcją. W tym miejscu warto podkreślić, iż nie wystarczy wzbogacić swojego menu o błonnik. Włókna pokarmowe wprawdzie poprawiają perystaltykę jelit, ale przy niedoborze wody mogą powodować zaparcia. Sięgając po pokarmy bogate w błonnik, powinniśmy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Dieta bogatoresztkowa

Osobom, które borykają się z zatwardzeniami, zaleca się dietę bogatoresztkową. Polega ona na dostarczaniu organizmowi artykułów, które charakteryzują się wysoką zawartością błonnika. Równolegle należy kontrolować ilość przyjmowanych płynów. Nie można doprowadzić do odwodnienia organizmu, ponieważ włókna pokarmowe przyniosą efekt odwrotny do zamierzonego.

Przyspieszenie perystaltyki jelit

Dieta bogatoresztkowa ma na celu zwiększyć częstość wydalania kału i uregulować pracę przewodu pokarmowego. Zmieniając nawyki żywieniowe, można uniknąć przyjmowania środków farmakologicznych.

Dieta bogatoresztkowa

Błonnik – występowanie

Błonnik powszechnie występuje w świecie roślin. Nie znajdziemy go w mięsie, toteż na naszym talerzu nie może zabraknąć sałatek. Warto pamiętać, iż biała mąka charakteryzuje się niewielką zawartością błonnika. Włókna pokarmowe występują w okrywie nasiennej zbóż, którą usuwa się w procesie wytwarzania mąki tortowej. Jeśli chcemy uniknąć zaparć, powinniśmy sięgać po produkty pełnoziarniste. W sklepie wrzućmy do koszyka mąkę typu 2000 lub 1800. Coraz większą popularnością cieszą się makarony pełnoziarniste. Możemy je kupić w każdym supermarkecie.

Rośliny strączkowe źródłem włókien pokarmowych

W nasionach roślin strączkowych, do których zaliczamy fasolę, groch, bób, ciecierzycę, soczewicę i soję, znajduje się błonnik w formie rozpuszczalnej. Jeśli mamy problemy z defekacją, na naszym stole nie może zabraknąć wyżej wspomnianych artykułów spożywczych. W tym miejscu warto podkreślić, iż rośliny strączkowe zawierają pełnowartościowe białko.

Suszone śliwki receptą na zaparcia

Nie tylko warzywa i zboża stanowią źródło błonnika. Ten składnik znajdziemy również w owocach. Przy zatwardzeniach zaleca się spożycie suszonych śliwek i jabłek wraz ze skórką. Wspomniane produkty zawierają włókna pokarmowe, które poprawiają perystaltykę jelit i tym samym ułatwiają przesuwanie treści pokarmowych.

Przed rozpoczęciem diety bogatoresztkowej należy zasięgnąć opinii lekarza. Nie każdy może przyjmować duże ilości błonnika. Wśród przeciwwskazań wymienia się zespół jelita drażliwego. Choć błonnik ułatwia zrzucenie zbędnych kilogramów, musimy zmienić nawyki żywieniowe. Konsumpcja słodyczy nie sprzyja smukłej sylwetce.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ