Dlaczego Polacy są otyli?

399
Dlaczego Polacy są otyli?

Do niedawna uchodziliśmy za jeden ze szczuplejszych narodów. Niestety, epidemia otyłości dotknęła też Polaków. Coraz więcej naszych rodaków boryka się ze zbędnymi kilogramami. Co okazało się zgubne dla naszej sylwetki?

Szacuje się, że co drugi dorosły Polak ma problem z nadwagą. Epidemia otyłości zatacza coraz szersze kręgi. Około 20% dzieci nie potrafi utrzymać prawidłowej masy ciała. Zbędne kilogramy zaburzają proporcje, jednocześnie zwiększają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2 i niektórych nowotworów.

Zmiana diety

Dietetycy namawiają Polaków do zmiany nawyków żywieniowych. Z przeprowadzonych badań wynika, iż nasza dieta daleka jest od ideału. Nadmierne spożycie czerwonego mięsa i ziemniaków polanych tłustych sosem nie sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki. Wspomniane artykuły spożywcze stanowią bombę kaloryczną. W związku z tym, iż są ciężkostrawne, długo zalegają w przewodzie pokarmowym. Szacuje się, że przeciętny Polak w skali miesiąca spożywa 2,5 kg wieprzowiny i 5 kg ziemniaków. Te ostatnie nie szkodzą naszemu organizmowi pod warunkiem, że nie polewamy ich sosem.

Choroby towarzyszące otyłości

Otyłości nie należy lekceważyć. Każdy zbędny kilogram zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci. Problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała często przyczyniają się do rozwoju miażdżycy, która nieleczona prowadzi do zawału. Naukowcy wymieniają nadmierne spożycie czerwonego mięsa wśród czynników, które sprzyjają rozwojowi raka okrężnicy.

Dieta bogata w owoce i warzywa

Dietetycy uważają, że w naszym jadłospisie powinno znaleźć się miejsce dla 9 porcji owoców i warzyw. Oznacza to, iż każdego dnia należy spożywać 2 szklanki owoców i 2,5 szklanki warzyw. Osoby, których dieta obfituje w rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste i orzechy, rzadziej zmagają się z chorobami cywilizacyjnymi.

Mięso przygotowane na parze

Ludzie, którzy pragną odzyskać szczupłą sylwetkę, nie muszą rezygnować z nabiału i chudego mięsa. Kurczaka warto ugotować na parze. Podczas smażenia wartość kaloryczna posiłku znacznie wzrasta. Kotlety warto zastąpić grillowaną rybą, która dostarcza dobroczynnych kwasów tłuszczowych omega-3.

Jeśli chcemy pozbyć się zbędnych kilogramów, nie powinniśmy ograniczać się do zmiany diety. Warto wygospodarować czas na ćwiczenia fizyczne. Osoby, które nie przepadają za siłownią, mogą spalać kalorie, spacerując lub jeżdżąc na rowerze.

 

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ